Reviews Handboek Natuurlijk Leiderschap

Soms vraag ik me af of we de verbinding met de natuur aan het verliezen zijn. We wandelen wel in bossen en op de heide, genieten wel van de seizoenen, maar laten we er ons wel echt door inspireren? Toen ik het script van Handboek voor natuurlijk leiderschap van Lia in handen kreeg, dacht ik: wat moet ik hiermee? Na het lezen van de eerste bladzijden was ik al snel om. Lia verbindt de natuur met leiderschap. Is dit dan een boek voor leiders? Niet perse. Iedereen heeft voordeel bij dit boek: je leert de natuur op een andere manier kennen en vooral waarderen. Het heeft mij nieuwe en verfrissende invalshoeken gegeven over hoe de natuur werkt. Bovendien heeft het mij geïnspireerd om anders naar mijn werk en leven te kijken.

Erwin Damhuis, Verstanderen.nu

Het is inspirerend om te lezen hoe zoveel natuurprincipes ook in organisaties voorkomen! Als leider kan je vaak zo ingezoomd zijn op je eigen situatie, op je eigen gedoe, op je eigen team, dat je niet meer ziet wat het grote geheel is. Dit boek en de principes die hierin worden beschreven maken dit (soms pijnlijk) duidelijk. Een aanrader voor iedereen in posities waarin leiderschap wordt verwacht.

Annemieke Tissink, Business strateeg en eigenaar Puurst

Met dit boek heeft Lia haar heel eigen stijl mooi en helder weer gegeven. Een boek met een andere benadering dan veel “traditionele” managementboeken. Door de  vele praktische en eenvoudig toepasbare oefeningen is dit een boek wat niet op de plank blijft liggen . Heel bruikbaar op de werkvloer!

Jeroen Vos, manager zorg Zorggroep Liante

“Wat kun je als leider leren van de natuur”. Langs deze rode draad neemt Lia van Loo je mee in het boek Natuurlijk Leiderschap. Aan de hand van acht principes geeft Lia een handreiking aan de leiders van vandaag. Vooral laat ze door het hele boek heen zien, dat je als leider niet los staat van het geheel, maar dat je er juist onderdeel van uitmaakt. Op een beeldende en aantrekkelijk geschreven manier gebruikt Lia metaforen uit de natuur om hiermee inzicht te geven in de boeiende aspecten van leiderschap. Kortom, een waardevolle aanvulling op de reeds bestaande literatuur over leiderschap.”

Klaas Pool MA, directeur Pool Management & Organisatie, auteur ‘Een bestuurder moet vooral niet sturen’

Open staan voor natuurkennis, je intuïtie laten voeden door natuurwijsheden en je leiderschap ontdekken vanuit het oordeelloze van de natuur. Ga er maar aan staan, als je als leidinggevende ‘opgevoed’ bent met KPI’s, time management, modellen en systeemtheorieën.
Lia van Loo levert een mooi vormgegeven én praktisch handboek op voor alle leidinggevenden die opdracht vanuit een ‘natuurlijke flow’ willen vormgeven. Natuurlijk leiderschap gaat als eerste over jezelf. Ken je jezelf voldoende, durf je te varen op de intuïtieve en praktische wijsheid die de natuur je aanreikt?
Lia van Loo geeft ons acht basisprincipes die zij heeft vertaald in duidelijke voorbeelden uit de praktijk. Zij koppelt haar principes aan sprekende beelden uit de natuur en de foto’s in het boek versterken de kracht van de woorden.
Een boek dat doet denken aan Oosterse wijsheden, aan Eckhart Tolle en Anselm Grün en daarmee een ‘natuurlijke’ toevoeging aan de Nederlandse boekenkast van leidinggevenden.

Susanne Bentvelsen, Lid Raad van Bestuurd Aveleijn, lid Maatschappelijke Adviesraad Staatsbosbeheer Overijssel, ambassadeur Green Deal Zorg

Dat leiderschap en natuur bij elkaar horen is bij Scouting al jaren het uitgangspunt. Onze methodiek, waarbij kinderen en jongeren spelenderwijs met en van elkaar leren, geïnspireerd op het buitenleven, is de basis voor het grootste leiderschapsprogramma voor kinderen en jongeren ter wereld. Ruim 50 miljoen scouts worden wekelijks geïnspireerd door elkaar en door de natuur en nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf, hun medemens en de wereld om hen heen. Lia brengt in haar boek beide werelden ook op een mooie manier samen. Als scout weet ze welke inspiratie we uit de natuur en uit elkaar kunnen halen om samen een stap verder te komen.

Fedde Boersma, Directeur Scouting Nederland

Lia maakt je met haar boek bewust van het feit dat er natuurlijke wetmatigheden zijn in alle samenwerkingsvormen. Als je die negeert, neemt de frustratie toe en neemt het resultaat af. Als vanuit bedrijfsmatig perspectief dringend veranderingen nodig zijn, voelt het als het verliezen van kostbare tijd om alle ´zachte´ aspecten te adresseren.

Ofschoon de titel van het boek anders doet vermoeden, geeft het een breed overzicht van wetenschappelijke benaderingen. Lia maakt in haar handboek duidelijk dat deze kennis pas van betekenis is als je de holistische aspecten van de natuur weet te vertalen naar jezelf en de organisatie waar je leiding aan geeft. De basisprincipes bieden duidelijke handvatten om vanuit een eigen natuurlijke balans je persoonlijke effectiviteit als leidinggevende te vergroten.

J.M. Beekman MBA, bestuurder in de kinderopvang

Wauw! Aha! Een paar termen die bij het lezen van je Handboek Natuurlijk leiderschap in me naar boven kwamen. Vooral de verbinding van lichaam en geest door de natuur spreekt aan. Mijn ervaring met Lia als leidinggevende zijn bijzonder en herkenbaar in dit boek te lezen. Boeken zoals deze geef ik graag door aan mijn kinderen, vandaar dat ik er nog een bestel!

Ina Kraal, gepensioneerd verpleegkundige

Echt een supergoed boek. De vele aspecten van leiderschap worden behandeld. De relatie met de natuur en leiderschap is zeer verrassend en beeldend beschreven. Goede voorbeelden en adviezen hoe om te gaan met je rol als leidinggevende.

Het boek is zeer mooi vorm gegeven, schitterende natuurfoto’s, qua opzet heel uitnodigend om te lezen. Prettige schrijfstijl. Echt een aanrader voor iedere teamleider, ondernemer of geïnteresseerde. Top Lia! Een echte aanrader.

Gonnie van de Lang, therapeut

Het Handboek Natuurlijk Leiderschap is zeer praktisch en goed bruikbaar om het persoonlijk leiderschap in jezelf te spiegelen en (verder) te effectueren. Het boek is praktisch opgezet en de oefeningen zijn tastbaar en praktisch toepasbaar.

Andre de Lizer, directeur-eigenaar Lizer de Avant-garde

Toen ik jaren terug alweer van Lia hoorde dat ze natuurcoaching ging doen, was ik even in verwarring. Ik ken Lia als nuchter persoon en dit klonk mij wat vaag in de oren. Maar na een tijdje begon het kwartje te vallen. Zelf heb ik tijdens een wandeling altijd de beste gesprekken. Ontspannen, in beweging, wakker, niet afgeleid.

Het boek heb ik in kleine stukjes gelezen en op mij in laten werken. Wat een mooie lessen. Hoeveel meer kunnen we bereiken als we de wijze lessen vanuit de natuur tot ons nemen! Als we beseffen dat we onderdeel zijn van een groter ecosysteem. En daarbij ons natuurlijke ritme volgen en de tijd nemen voor groeien, bloeien en ook weer loslaten.

Liesbeth Veenvliet, onderwijskundig adviseur

In een wereld waarin organisaties en systemen steeds vaker vast lopen en gebreken vertonen, is dit boek in mijn ogen haast verplichte kost voor iedere leidinggevende. Ook binnen organisaties zijn natuur en principes uit de natuur onmisbaar in mijn ogen. Lia maakt de natuur en de principes die hier gelden heel toegankelijk in haar boek voor leidinggevenden en medewerkers binnen organisaties.”

Tanja van Doesburg, Eigenaar en coach Take the Leash

In haar Handboek Natuurlijk Leiderschap laat Lia met 8 heldere principes zien hoe de natuur je kan helpen om meer ontspanning en werkplezier te krijgen in je team. In onze maatschappij zijn we meer en meer weggeraakt van de natuur en vastgeplakt aan ons bureau, onze computer en mobiel. Lia legt op een pakkende manier uit, hoe die natuur niet alleen een helende en ontspannende werking heeft, maar ook alle antwoorden in zich heeft om een inspirerend leider te worden. Met een duidelijke opbouw, mooie anekdotes, makkelijk toepasbare oefeningen en prikkelende vragen, die zo typerend horen bij Lia, leidt zij je op weg naar je eigen route om je te ontwikkelen als leider. En niet alleen als leider of manager. Want dit boek geeft ook een goede leidraad om je te ontwikkelen als mens. Of je nu leiding geeft, zzp’er bent, of werknemer. Kort samengevat: een must voor iedereen om te lezen die meer plezier en energie uit zijn werk wil halen!!!”

Ellen Lahaye, Eigenaar van Hulp-Nu

Zelf graag de routekaart naar natuurlijk leiderschap bewandelen? Bestel nu mijn Handboek Natuurlijk Leiderschap.

Bestel het Handboek Natuurlijk Leiderschap