Weer niet gelukt!

Als leider heb je regelmatig teleurstellingen.  Omdat medewerkers niet doen wat je zegt of het anders doen als je verwacht had. Soms je leidinggevende een project aan een ander gunt. Ik merk dat sommige leiders daar heel boos of geïrriteerd over worden. Ze voelen zich te kort gedaan. Of ze worden juist heel boos op zichzelf. Had ik maar dit of dat gezegd of gedaan! Die boosheid en teleurstelling is begrijpelijk en heeft ook zijn functie. Daaraan voorbij hollen en positief er meteen tegen aan gaan is niet beste optie.

Dat gebeurt in de natuur ook niet. Na een tegenslag, een storm, een overstroming, te veel hitte etc, gaat een plant of dier niet meteen verder. De energie richt zich eerst naar binnen, even bijkomen, tot rust komen. Daarna gaat men verder in het hier en nu. Niet piekeren over het verleden of juist angstig worden voor de toekomst, maar weer in de dagelijkse bezigheden rustig verder gaan.

Omgaan met teleurstellingen is voor veel mensen lastig. Vooral door ons denken over de situatie. Je wordt eigenlijk teleurgesteld in je verwachting over jezelf of die ander. Dat dit is gebeurd, betekent niet dat deze gebeurtenis een vaststaand feit is. Dat het altijd zo zal gaan. Wie weet de morgen je brengt. Laat de toekomst dus gewoon open. Er zijn ook nog een aantal andere tips die je helpen om beter met teleurstellingen om te gaan:

1.Voel de teleurstelling

Ga eerst gewoon lekker balen hiervan! Ga niet direct verder met ‘de schouders er onder’ of ‘toch weer doorgaan’. Het is juist heel goed om eerst gewoon 200% vol in de teleurstelling te duiken (en dat gevoel ook fysiek helemaal te VOELEN). Pas als je die stap hebt gedaan, ben je echt klaar voor een volgende stap.
Teleurstelling voelen is lastig en voelt soms niet fijn. Daarom rennen we er vaak maar aan voorbij om ‘positief’ te blijven. Toch werkt dat niet is mijn ervaring. Dus mijn eerste en belangrijke  tip: voel je teleurstelling gewoon.

Als je de teleurstelling helemaal hebt ervaren, komen er vaak uit die teleurstelling spontaan nieuwe dingen omhoog. Soms: een idee voor een andere aanpak, een andere actie die je op kunt pakken, een wijziging in je manier van iets presenteren of zeggen, etc. Ik ben benieuwd: wat gaat er straks spontaan bij jou opborrelen?

2. Ontdek de leerervaring

Zie alles (dus ook dit) als een leerervaring. Ik zie bij de meeste leiders (en ook bij mezelf) dat de dingen die niet lukken, soms voor de grootste doorbraken zorgen. Omdat juist die dingen ervoor zorgen dat je zaken anders gaat doen. Kortom: sta open om te leren hiervan. Michael Jordan beschrijft het zo: “I missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost more than 300 games. 26 times I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I failed over and over again and over again in my life. And that is why I succeed!

3. Blijf proberen!

Dat deze keer medewerkers niet meewerken, je de klus niet krijgt, betekent niet dat je geen goede leider bent. Misschien werk je op de verkeerde plek, kun je anders leren communiceren, kun je meer vragen aan medewerkers wat de reden is voor het niet uitvoeren. Er is een wereld vol mogelijkheden. Het is aan jou om te proberen welke mogelijkheden wel werken. Probeer daarna te ontdekken waarom die wel werken en pas daar dan meer van toe. Ga gewoon aan de slag.

4. Gedeelde smart is halve smart.

Delen van je teleurstelling geeft je ruimte. Iedereen heeft teleurstellingen en zaken die tegen zitten. Door het te delen, blijft het minder in je hoofd malen en is de kans op piekeren kleiner. Daarnaast laat het je ook meer als “gewoon mens” zien. Dat maakt het voor je medewerkers en anderen ook makkelijker hun teleurstellingen te delen in plaats van zich groot te houden. Zo kun je samen zoeken hoe het beter kan!

Vind je het lastig om met teleurstellingen om te gaan, neem gerust eens vrijblijvend contact op over om te sparren hoe je dat anders kunt doen.

Neem contact op

Natuurlijke groet,

Lia