In onze snel veranderende wereld is betrouwbaarheid soms ver te zoeken. Ik snap niet hoe sommige leiders zichzelf in de spiegel aan kunnen kijken. Leiders die zich verschuilen achter hun personeel en hun geheugen, missende memo`s.  

Alles moet tegenwoordig worden vastgelegd met verdragen en clausules, en dan nog houdt men zich er niet aan. Kan dat niet anders?

Trouw zijn

Trouw is in je werk als leider onmisbaar. Het Duitse woord ‘treu’ komt van sterk zijn. Stevig geworteld staan als een boom. Trouw zijn gaat om stevigheid, maar het is totaal wat anders als onbuigzaam en star zijn. Een boom beweegt mee met de harde wind en blijft daardoor flexibel. En als je goed geworteld staat, ga je niet zo snel om als het eens stormt zoals nu in de herfst. Die wortels houden je staande. Er zijn diverse gezegdes met ‘staan’: iets doorstaan, voor iemand instaan, een standpunt hebben. Het gaat allemaal over trouw zijn.

Toch is het soms lastig om trouw te zijn aan jezelf, om staande te blijven. Omdat je iets hebt beloofd wat je niet waar kunt maken. Omdat je moet toegeven dat er grenzen zijn aan je buigzaamheid. Omdat je soms graag bij medewerkers en klanten in een goed blaadje wilt staan en je je anders voordoet. Omdat soms een leugentje om bestwil voor de zaken of je ego beter is…

Trouw aan jezelf zijn

Dan gaat het om weten wie je bent. Een beuk produceert geen eikels, een braam  geen bessen. Je vruchten, datgeen wat je als leider doet en nastreeft is een logisch vervolg op wie je bent. Verander jij vaak van mening, twijfel je vaak of blijf je trouw aan jezelf? Welke principes draag je uit en zijn die principes ook herkenbaar voor anderen? Want juist die herkenbaarheid maakt samenleven en samenwerken vruchtbaar en makkelijker. Trouw zijn betekent dat je jezelf blijft. Dat je niet met alle winden meewaait en het iedereen naar de zin maakt. Je hoeft je aard, jezelf, niet te verloochenen.

Dat is wel wat anders als koppig vasthouden aan je mening! Jouw mening heeft waarde en die hoef je niet zo op te geven. Maar dat ontslaat je niet van de plicht om te luisteren naar de waarde in andermans mening. En als je door een goed gesprek van mening verandert, communiceer dat dan ook duidelijk naar iedereen. Dan weet men waar men weer aan toe is.

Welke vruchten ziet men van jou?

Betrouwbaarheid

Trouw gaat dus om betrouwbaar zijn. Je medewerkers en je klanten moeten op je kunnen rekenen, weten waar je staat. Je laat ze niet in de steek als het eens tegenzit of iets je niet aan staat, als iets niet lukt. Je staat achter hen en houdt je woord. Je geeft hen door jouw stevigheid een veilige plek onder jouw bladerdak waar ze kunnen schuilen. Waar ze op je rekenen.

Bij Cicero was trouw de basis van rechtvaardigheid. Trouw hoort volgens hem bij alle transacties van het dagelijks leven. Je doet dan de zaken in goed vertrouwen naar elkaar. De Romeinen gebruiken hier de term “in bona fida” voor. Wij kennen het woord als een fideel persoon. Je hebt dan niet allerlei verdragen nodig om samen te werken, maar kunt gewoon van elkaar op aan. Een man, een man, een woord, een woord. Trouw gaat om een natuurlijke moraal volgens Thoma van Aquino. Je doet wat je beloofd. En als je iets niet kunt waarmaken, communiceer je dat.

Loyaliteit groeit door vertrouwen

Als leider moeten jouw medewerkers je kunnen vertrouwen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Ze moeten je eerlijk de waarheid kunnen zeggen zonder dat je hen ontslaat, omdat jou die waarheid niet aanstaat. Ze moeten weten dat ze fouten mogen maken. Trouw zijn gaat eigenlijk altijd over trouw zijn aan jezelf en de ander. Een dat klimaat van trouw geeft vertrouwen en zekerheid. Daardoor gaan mensen groeien en zich ontplooien. Zo ontstaat er een wederzijdse loyaliteit en band. De basis voor een goede samenwerking.

Trouw komt altijd van 2 kanten. Maar als iemand jouw vertrouwen bewust beschaamt als leider, verbreekt hij de vertrouwensband. Het is dan aan jou of jij dan trouw aan die persoon blijft of afscheid van iemand neemt…

Tips voor betrouwbaarheid:

  1. Communiceer helder en duidelijk wat je waarom wilt zodat men weet welke verwachtingen men kan hebben.
  2. Houd je aan alle gemaakte afspraken en zorg dat anderen zich er ook aan houden. (anders ben je niet trouw aan je zelf)Denk dan ook aan die kleine regeltjes zoals je rommel opruimen.
  3. Kom op tijd. Als jij steeds te laat komt, zeg je eigenlijk dat de tijd van je medewerkers en collega`s minder belangrijk is dan die van jou. Je creëert zo dat mensen afspraken niet serieus gaan nemen.
  4. Geef aan als je een (tijds) afspraak niet haalt en geef meteen aan wat/ wanneer  je iets wel kunt regelen en doen.
  5. Laat vergaderingen niet uitlopen. Zorg voor een goede agenda en vergaderdiscipline.
  6. Laat je gesprekspartners/ medewerkers ook trouw zijn aan zichzelf en hun principes. Ga niet manipuleren. Zorg dat je elkaar allebei nog eerlijk in de ogen kunt kijken.

Naarmate je dit meer doet en jezelf erin traint zul je merken dat het steeds meer een 2e natuur voor je wordt en zal het worden overgenomen door medewerkers en collega`s  in je omgeving. De samenwerking wordt steeds beter, de werksfeer verbetert en resultaten groeien is mijn ervaring.

Vind je het lastig om trouw aan jezelf te blijven? Neem eens contact op. Want zoals ik het schreef: het is te leren!

Natuurlijke groet,

Lia