Zelfsturing?

wie neemt leiding

Leiderschap in (zelfsturende) teams heeft vaak te maken met de manier waarop gecommuniceerd wordt. Wie neemt de leiding, wie maakt de problemen bespreekbaar. Vooral in een teamvergadering zie je heel goed hoe een team functioneert. Wordt er geluisterd, praat men door elkaar, etc? Daarom in deze blog iets over hoe je betere communicatie in je team kunt krijgen.

Lastig die overleggen!

Iedereen die wel eens een vergadering heeft voorgezeten, herkent het vast: lange of lastige vergaderingen, overleggen die niet lopen. Misverstanden: ‘ik dacht dat jij gezegd had dat, ik dacht dat hij’. Behalve dat het heel vermoeiend is, is het ook nog eens niet effectief. Al dat gepraat, geeft soms irritatie omdat doelen niet worden bereikt. Dat moet toch anders kunnen!

Communicatie lijkt heel simpel, maar er gaat vaak veel al in de basis mis. Daarom een aantal basistips. Want teams die goed communiceren halen betere resultaten. Maar hoe krijg je nu voor elkaar dat gesprekken niet ontaarden in ellenlange discussies waarbij iedereen van alles roept, of juist iedereen naar het plafond staart. Ik zie vaak een heleboel zaken die anders kunnen: mensen vallen elkaar in de rede, steeds volgt  “ja, maar”, vervelende stiltes, of er wordt van alles bijgehaald.

De basis aanpakken

Die basis begint bij elk overleg met afspraken maken over hoe we communiceren en waarover. Wat is ons doel, wat willen we het komend uur bespreken/oplossen? Alles wat niet aan dat doel voldoet, wordt naar de volgende keer verschoven. Zo houdt je het thema duidelijk en kun je het gewenste resultaat bereiken.

Daarna moetje een aantal basisregels vaststellen. Die zijn voor elk team verschillend en dat ligt aan waar men last van heeft. Zoals:

  • elkaar laten uitpraten
  • stel vragen in plaats van meteen je oordeel of mening geven
  • de voorzitter bewaakt wie er spreekt en hoe lang
  • in plaats van ‘ja maar’, zoeken we naar de ‘ja en’
  • we geven om beurten onze mening
  • etc.

Laat vooral het team zelf deze afspraken maken. Als leider/ teamcoach regel je dat alle pijnpunten van dit team in een afspraak worden genoemd.

Leren door doen

Mensen gaan zich niet vanzelf aan afspraken houden. Veranderen kost tijd. Soms gaat het mis en dan moet je elkaar aanspreken. Niet vanuit een verwijt, maar door elkaar te helpen. Het samen beter willen doen. Fouten maken mag, als je je maar verbetert. Je zult als leider de regels regelmatig moeten herhalen, totdat ze normaal zijn geworden in het groepsproces. Teams zijn vaak zelf verbaasd welk verschil zulke simpele afspraken opleveren. Ineens duurt vergaderen niet meer zo lang, komen stille mensen met goede oplossingen, wordt de sfeer beter en dus ook de resultaten ontstaan.

Goede voorbeeld geven

Klinkt als een open deur, maar dit gaat vaak mis!. Ben jij je bewust hoe jezelf de communicatieregels hanteert? Luister je of praat je alleen?

Jouw rol als leider is zorgen dat de regels nageleefd worden en dat iedereen zich aan de afspraken houdt. En vooral zelf je voorbeeldrol uitoefenen. Als jij anderen onderbreekt, geef je het team de vrijbrief dat ook te doen. Hoe serieus jij met de afspraken omgaat, dat neemt het team over.

Ik wens je veel succes met deze tips en hoor heel graag hieronder hoe het je vergaan is tijdens het toepassen!

samen sterker

teamcoaching

Kom je er niet zelf uit met je team. Of wil je meer tips over hoe jij anders kunt communiceren in je team? Ik help je graag. De basis is altijd je eigen leiderschap. Misschien heb je behoefte aan een stuk teamcoaching. Daarmee kun je als team een mooie groeistap maken.

In een Op Stap gesprek sta ik je vrijblijvend te woord om te kijken hoe jij dit (met je team) kunt aanpakken.

Informatie gesprek

natuurlijke groet,

Lia