“Nou, nou, hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon een beetje nadenken en zelf initiatief nemen!”. Reageren vanuit irritatie, het is ons allemaal wel eens overkomen. Bijvoorbeeld als je merkt, dat de medewerkers vorige week maar 2x met de groep hebben gekookt en de rest uit de keuken liet bezorgen. “Ze hadden toch best met de mensen eerder kunnen beginnen met groentes snijden, of iets simpels kunnen maken?. Ze weten toch ook hoe belangrijk het is dat we maaltijden zelf met de bewoners bereiden?” 

Herkenbaar?

Een ander voorbeeld: Je ziet dat een medewerker bezig is met een rondleiding. Een ouder loopt met de jas over de arm achter de medewerker aan. Je ziet de afwas op het aanrecht staan en een berg was in de stoel liggen naast de telefoon. Je hoort de medewerker zeggen: ‘Ik hoor het wel, als u nog wat wilt weten. Als u het niet erg vindt, ga ik nu weer snel terug naar de groep, want mijn collega staat er nu alleen voor!’. Je voelt je irritatie opkomen…. Ze snapt toch zelf ook wel dat zo’n opmerking niet  professioneel is? Daar haal je geen nieuwe bewoners mee binnen!

Reageren vanuit irritatie omdat je iets niet wilt

Voor je het weet, heb je een vervelende of cynische opmerking gemaakt. Vanuit de gedachte dat je iets NIET wilt. Je hebt immers nog wel meer te doen als leider! Je wilt er gewoon op kunnen vertrouwen dat ze zich aan de afspraken houden. Maar waarom luisteren ze dan niet?

Door vaker te reageren vanuit irritatie loop je het risico op ‘Ja, maar’ discussies, lange gezichten en een dalende motivatie bij je medewerkers. De medewerker doet zijn best en voelt zich aangevallen. Vaak daalt de sfeer beneden het nulpunt. Dat was nu niet jouw bedoeling…  

Tips om reacties vanuit irritatie te voorkomen:

Deze reactie vanuit frustratie is weinig effectief en motiverend.  Had je het ook anders kunnen doen? Daarvoor geef ik je hieronder wat tips.

1. Reflecteer op jezelf

Als je irritatie voelt opkomen, vraag je dan eerst af: heb ik duidelijk uitgesproken wat ik wil en vooral hoe ik het wil? Denk eens na over de woorden die je hebt gebruikt. En of die misschien verschillend kunnen worden uitgelegd. Misschien kom je tot de conclusie dat je specifieker had kunnen zijn in het formuleren van je verwachtingen? Het goede nieuws is dan: je kunt daar vandaag nog mee beginnen!

2. Geef duidelijke instructies

Bijvoorbeeld is ‘even niet gestoord willen worden’, een kwartier of een uur?  Is ‘regelmatig koken met de groep’, vijf keer per week behalve als het heel druk is? Of is gemiddeld drie keer per week ook goed?

Is tijdens een rondleiding een ouder ‘een welkom gevoel geven’ hetzelfde als de woongroep en slaapkamers laten zien en veel vertellen of komt daar meer bij kijken? Zo ja, wat verwacht je dan precies? En, wat houdt een ‘opgeruimde’ woongroep in?

ruimte geven

3. Geef ruimte tot vragen

Als je als leider steeds druk of afwezig bent vlak nadat je instructies geeft, dan zullen medewerkers je niet de vragen stellen die ze hebben bij voor hen onduidelijke instructies. Of ze zullen het naar beste weten invullen vanuit hun beeld. En dat kan heel anders uitpakken dan jij je hebt voorgesteld zoals je hierboven kon lezen.

Check of mensen het begrepen hebben en laat mensen hun vragen stellen. Neem hier dus de tijd voor. Die tijd win je later terug doordat je misverstanden en frustratie voorkomt. Het geeft medewerkers ook het idee dat ze echt betrokken en gehoord worden. Dat motiveert want de meesten willen ook graag goed werk leveren.

4. Wees een OEN

In plaats van je frustraties te benoemen, wees eens nieuwsgierig als een OEN:  Stel open, eerlijke en neutrale vragen.  Luister en zoek de reden waarom de medewerker deze keuze heeft gemaakt. Je ontdekt dan vaak waar het probleem door is ontstaan. Mist er kennis of missen er vaardigheden? Is de instructie onduidelijk? Daarna kun je samen kijken hoe je dat oplost of in de toekomst voorkomt.

Met deze 4 tips hoop ik dat je het reageren vanuit irritatie en frustratie in de toekomst kunt voorkomen.

Mag je dan nooit gefrustreerd worden?

Helaas, dat zal je niet lukken. Mij lukt dat in elk geval niet altijd.

Wat ik wel geleerd heb, is dat ik die frustratie niet afreageer op de medewerkers. Ik probeer met ze in gesprek te gaan. Dat is het meest effectief. En als ik eens die irritatie op een negatieve manier uit, kan ik daar ook excuus voor aanbieden zodat de werkrelatie weer hersteld wordt.

Is dat niet kinderachtig?

Moet je alles dan zó voorkauwen als hierboven? Is dat niet kinderachtig? Nee, dat is het niet! Je maakt vooral helder wat je van je medewerkers verwacht. En door daar in het begin duidelijk over te zijn snappen ze steeds meer wat je van hen verwacht en kunnen ze daar op gaan inspelen.

Bedenk als je dit doet: een verwachting uitspreken, is frustraties voorkomen! Dat is de basis van op een transparante en natuurlijke wijze leidinggeven. Ik merk in mijn praktijk dat die duidelijkheid juist een vereiste is waar de medewerkers het meest bij gedijen.

Heb jij in je leiderschap ook irritaties naar je team? Wil je daaruit blijven en weten wat er anders kan? Door de leiderschaptest te doen, krijg je al een eerste inzicht in jouw leiderschap. 

Leiderschapstest

En je kunt natuurlijk ook altijd even bellen om te sparren.

Natuurlijke groet,

Lia van Loo