21 maart. De lente is nu echt begonnen. Tijd om te groeien en te gaan bloeien!
Groeien en een leven lang leren is iets dat steeds belangrijker wordt in veel organisaties.
Maar hoe is jouw groeimindset? Hoe ga je om met veranderingen in je organisatie en kun je positief blijven? Kun jij nog groeien? Durf je te groeien?
Sommige leiders zijn hun drive kwijt geraakt.
Ik wil je helpen bij het groeien naar meer natuurlijk leiderschap: het stellen van doelen en maken van keuzes. Om elke dag echt zelf te bepalen hoe jouw werk als leidinggevende en je privé samengaan. Kortom, om te leven en werken vanuit vrijheid en en flow.
Ik geef je daarvoor 9 tips. Deze groeimindset bleek voor mij en veel andere leidinggevenden waardevol en werkt goed. Daarom deel ik ze graag met jou.
Sommige punten zul je zeker kennen of misschien zelfs al doen, andere zullen nieuw zijn.
En zo komen we meteen bij tip 1: Meer doen van wat je al weet en kunt. Klinkt simpel, maar wordt zo vaak vergeten!
Tip 1 Meer doen van wat je al kunt en weet
Als je een tip al kent, denk dan niet dat weet of doe ik al. Dan blokkeer je juist je groeimindset. Ook een 200 jaar oude beuk heeft altijd water en zonlicht nodig om te leven. Dat is niet nieuws. Maar hij blijft ook zijn hele leven lang zijn wortels en takken uitbreiden om er nog meer van te kunnen opnemen. Zodat hij steviger geworteld staat, een storm aankan. Zodat hij meer zonlicht kan vangen en voeding kan opnemen. Dat doet hij al vanaf dag 1 als klein beukje.
Dus dat wat jij nu al weet en doet is niveau X. Probeer daarna een stapje verder te gaan. Te denken hoe kan ik er nog meer van doen? Wanneer pas ik dat nog niet toe? Dan groei je door naar een volgend niveau en ontdek je dat je nog verder kunt groeien. Zo sta je steviger geworteld en groei je evenwichtig verder.
Dus hoe kun jij je wortels en takken verder uitstrekken? In welke richting wil je doorgroeien? Zet eens 3 stappen op papier wat je meer zou kunnen doen van wat succesvol is. Of in welke situatie je het meer wilt gaan toepassen.
Om grip te krijgen is balans belangrijk. Je wilt het gevoel hebben dat JIJ regie hebt en zelf bepaalt wanneer je werkt. Of geniet en tijd met vrienden en familie doorbrengt.
Tip 2 Groeimindset gaat om regie nemen
En NIET dat je leidinggende of team steeds een beroep op je doen en bepalen wanneer jij werkt. Daarom moet je je eigen tijd besturen. Soms ook voet bij stuk houden over jouw taken en werktijden. Dus om echt zelf de regie te houden moet je keuzes maken.
Tijd heeft verschillende componenten. Ook in de natuur is er een tijd van groei in de lente, van rust in de winter en van bloei in de zomer. Maar ze moeten een balans hebben die bij jou past. Een eik heeft een ander groeitempo dan een berk die snel opschiet en ook weer snel vergaat.
Tip 3 Plan je tijd bewust
Eerst per week, dan per dag en activiteit
- Oplaadtijd: Tijd voor jezelf. Plan je minimaal een half uur per dag: tijd, waarin JIJ centraal staat en doet wat je wilt om te ontspannen en energie op te doen. En in de week minimaal een dagdeel voor je favoriete sport of hobby, of datgeen wat jij leuk vindt, de tuin, etc. En hoe meer je iets buiten doet, hoe meer ontspanning en energie je opdoet!
- Tijd voor familie/vrienden wanneer jij en zij er behoefte aan hebben. Na werktijd (samen met je partner)
- Tijd om te werken; Maak bewust blokken van tijd, waarin je echt volledig met het werk bezig bent. * Directe werktijd: de declarabele uren op de locatie(s) inclusief je reistijd * indirecte uren zoals netwerken, scholing, mail check, administratie. Door iedere ochtend even kort je agenda te bekijken en je dag weg te plannen (te beginnen bij stap 1) heb je helderheid en focus en voel je dat jij in regie bent. Dit geeft al rust.
- Makerstijd: Tijd om beleid te ontwikkelen, evalueren van processen en verbeteringen doorvoeren. Daar heeft je hoofd vaak eersttijd nodig om even te “lummelen”. Door niets doen om los te komen van de hectiek. Als je die tijd en rust niet ervaart, zullen dit soort zaken op de achtergrond komen.
Zorg dat blok 3 en 4 binnen jouw werkuren (van je organisatie) vallen en niet in gaan strijden in prioriteit met blok 1 en 2.
Tip 4 Genoeg tijd hebben
Hoe zorg je nu dat werk- en privétijd niet concurreren om prioriteit?
Vaak wil je steeds zaken verbeteren. Wil je het liefste meer doen in je betaalde uren. Soms wordt er ook steeds meer gevraagd. Hoe kun je het handiger af te stemmen met je privéleven? Deze tips gaat niet over timemanagement. Daarover zijn veel boeken te vinden. Bv Pomodori techniek of het Eisenhouwerkwadrant, taken delegeren. Maar hier gaat het om je een mentale verandering van je groeimindset.
Vaak blok je jouw agenda zo vol dat je van afspraak naar afspraak rent. Er is geen ruimte voor onverwachte zaken. Dat ene mailtje, die medewerker met een vraag.
Plan in je agenda tijd hiervoor in wn vertle het je medewerkers: ‘ Als je een vraag hebt, kom dan op tijdstip X even langs, bel dan”. Beantwoord je mail in dat geplande blok als het snel kan of antwoord: “ik laat je op moment X het antwoord weten”, als je meer tijd voor nodig hebt om iets uit te zoeken.
Dit kun je snel aanpassen, mits je dit in je werkdag systematisch vastzet. Daarmee bedoel ik dat je het terugkerend, vast patroon toepast. Af en toe even een stukje doen, werkt onvoldoende en levert mogelijk nog meer stress op. Omdat je het gaat ervaren als een zoveelste taak, bovenop alle ander zaken die nog moeten. Dus, maak je het “plan je tijd-systeem” eigen en begin nu! Pak je agenda en doe twee dingen:
- Blok iedere werkdag bv. 2 x15 minuten hiervoor. Zoals aan het begin van je dag en aan het einde. Of na een pauze of lunch.
- Zet er een reminder op (met een alarm)
Het kost je maar even tijd om dit te doen en herinnert je iedere dag 2 maal aan het feit dat je tijd hebt. Tijd om in te lezen, de laatste acties uit te voeren, dat ene telefoontje te plegen, enz. Een half uurtje om openstaande puntjes van uitgevoerde gesprekken afhandelen. Tijd om je prioriteiten en taken van die dag helder te hebben en zo voorbereid de (volgende) dag tegemoet te gaan.
Het mooie is, dat je ook op deze wijze ruimte en rust creëert; Je hebt nog iets extra tijd achter de hand. Zou alles vol gepland zijn, dan blijf je gevoelsmatig “achterlopen” en dat geeft onrust en stress. Met als gevolg een tekort aan focus en effectiviteit.
Misschien ontdek je dat je vaak gestoord wordt door (dezelfde) medewerkers, een team. Dat ze jou veel nodig hebben. Dat is dit een signaal dat je zaken anders moet organiseren. Dat je makerstijd moet creëren om dat probleem aan te pakken. Hoe kun je hen zelfstandiger maken?
Wat je NIET moet gaat doen is harder lopen. Dat is symptoombestrijding. De goede mindset is:
Ik heb tijd genoeg om het binnen mijn uren te op te lossen!
Doe de Leiderschapstest en ontdek hoe jij scoort op het delegeren van taken. Hier kun je ook ontdekken waar mogelijk bij jou knelpunten liggen.
Tip 5 Begin met werken vanuit je talenten
Vanuit de delegeren test heb je waarschijnlijk enkele inzichten gekregen. Misschien vraag je jezelf nu af: “doe ik wel echt dagelijks waar ik goed in ben?” Durf ik zaken los te laten? Wanneer is het goed genoeg? Dan is deze tip erg relevant. Werk vanuit je talenten.
Doen waar je van nature goed in bent, vanuit je hart, door inzet van je talenten, maakt dat je makkelijker jouw doelen bereikt. Het is bewezen dat als JIJ doet, waar je goed in bent, je plezier en dus meer rendement zult hebben, voor jezelf en je omgeving.
Het levert een FLOW op, waardoor je je werk niet als werk ervaart, maar als vrijheid. Omdat je dagelijks doet waar je goed in bent, en van betekenis bent voor de ander. FLOW zorgt dat je de juiste mindset houdt, dat dingen lekker lopen, je de juiste dingen doet.
Iedereen heeft dit wel eens in periodes, maar dit kun je zelf bewuster vorm geven. Want het voelt erg goed kan ik uit ervaring vertellen!
Wil jij ook beginnen met leidinggeven vanuit je DRIVE, je talenten? Zodat je kunt gaan starten met doen waar je goed in bent, zodat je dagelijks plezier, rust en balans ervaart?
Tip 6 Verander je (groei)mindset
De hamvraag is natuurlijk: waar ging het mis en raakte je de drive kwijt? Je bent ooit vanuit passie en ambitie begonnen na de studie. Vol enthousiasme om er een topteam van te maken. En toen…… verstreken de jaren. Ontdek je nu dat je al je enthousiasme, de ambitie en vooral je DRIVE mist. Het gaat niet allemaal zoals je voor ogen had.
Stel eens eerlijk de vraag: HOE kan ik weer met plezier leidinggeven. Wat of wie heb ik nodig?
De kans is groot dat je jou DRIVE kwijt bent geraakt. Omdat je werkomgeving is veranderd of je privé situatie extra aandacht vroeg. Dan stap je uit je flow en ga jij je richten op wat je NIET hebt. Dit werkt niet alleen maar demotiverend. Je focust je op je ratio en bent niet meer bezig met je innerlijk, je drive, je talent. Spreek dat weer aan. Hoe? Wil je echt werk maken van jouw wensen?
Tip 7 Ga terug naar jezelf:
- Ga terug naar jezelf, je gevoel en blijf authentiek
- Ga voor heldere (persoonlijke) doelen, heb ze scherp, maak ze SMART.
- Zie jezelf als succesvol, als een fijn mens dat een ander oprecht kan helpen, draag dit uit
- Draag bij aan het succes van een ander als JIJ succesvol wilt zijn (geven loont!)
- Blijf investeren in jezelf, je bent het waard.
Wat wil jij over een jaar bereikt hebben. Waar woon, wat doe je in je vrije tijd?. Hoe ziet je werk eruit? Het maken van een mindmap, dit tekenen of een collage maken, zijn een mooie manier om hier mee te starten.
Ik ben erg benieuwd wat jij hierbij ontdekt over jezelf.
Tip 8 Ga het doen.
Het ervaren en voelen van vrijheid en zorgeloos genieten is fantastisch. Dit zul jij zelf ook zeker weten. Het hebben en houden van de regie, werken vanuit je DRIVE, het komen in flow, zorgt ervoor dat je dagelijks geniet, of je nu werkt of leuke dingen doet in je vrije tijd.
Alle eerder genoemde tips zijn echt prima werkbaar gebleken voor vele leidinggevenden. Maar gaat dit ook voor jou op?
Ik weet zeker van wel, maar………….
Je moet de tips wel gaan uitvoeren. Actie nemen is meteen het lastige aan dit verhaal. Als jij niet in beweging komt, ervoor kiest om door te ploeteren en niet iedere dag andere keuzes maakt, dan verandert er niets. Dat vraagt lef
WiI je wel van je werk als leidinggevende genieten en dagelijks meer vrijheid, plezier en evenwicht ervaren, dan zul je écht iets moeten doen. De laatste en meest essentiële tip is: KOM in ACTIE.
- DOE iedere dag iets voor jezelf, werk aan jezelf, al is het maar 15 minuten
- FOCUS daarbij op wat je wel doet in plaats van op wat je niet meer doet, wat niet gelukt is
- Wees jezelf, geef het goede voorbeeld vanuit JOUW authenticiteit
Tip 9 Het is nooit af
In de natuur is iets ook nooit af. Het is een doorlopend groeiproces, steeds is er een nieuw seizoen. Je kunt blijven groeien. Je hebt elke dag een nieuwe kans; beslis wat je wilt en neem actie; ga zaken verbeteren, op weg naar hoe jij je leven wilt leven.
Het allerbelangrijkste is dat jij ervoor kiest om dit te BLIJVEN DOEN. Want je wilt werkplezier. Een zinvolle bijdrage leveren aan je organisatie en team. Zonder steeds het gevoel hebben dat je “steeds hard werkt” en jijzelf overvraagd wordt.
Elke cel blijft zichzelf hernieuwen. Je hele lichaam is na een aantal weken vervangen door totaal nieuwe cellen. Niets blijft hetzelfde. Jij ook niet. Hoe meer jij je daarvan bewust wordt, hoe meer je kunt kiezen hoe jouw nieuwe vorm eruit gaat zien.
En nee, een beuk wordt geen kastanje. Dus in de kern blijf je altijd jij. Maar uiterlijk ziet een beuk van een jaar toch er echt anders uit als een beuk van 100 jaar.
Kortom kom in actie.
Durf jij vandaag een concrete eerst ACTIESTAP te zetten?
En heb je hierbij hulp of ondersteuning nodig, dan help ik je graag. Want ook die beuk doet het ook niet alleen. Via het mycelium is hij verbonden met andere bomen, wisselt informatie en voeding uit.
Als coach heb ik al veel leiders en ondernemers hierbij een stap laten maken.
Succes!
Lia